13. april 2015

Unge forskere vil revolutionere planter ved at styre hormonerne

Planteforædling

Lektor Hussam Hassan Nour-Eldin fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab ved Københavns Universitet leder et internationalt forskerhold, der blevet tildelt en Young Investigators bevilling fra Human Frontier Science Program på ca. 7 mio. kr. De skal undersøge hormontransport i planter, og målet er en grøn revolution 2.0.

"Planter kan ikke flytte sig, så de skal sanse og reagere på deres omgivelser for at vokse og overleve. For at reagere på diverse påvirkninger som vand, sollys og næringsstoffer har planter udviklet et komplekst signalsystem ved hjælp af små molekyler kaldet plantehormoner," forklarer Hussam Hassan Nour-Eldin og fortsætter:

"Vi er især interesseret i plantehormonet gibberellinsyre, da det har betydning for planters vækst og udvikling - f.eks. frøspiring, rødder, blomstring og frugter. Gibberellinsyre bliver i landbruget bl.a. brugt til at fremme frugtsætning, øge størrelsen af ​​druer uden kerner og styrke æbler og citrusfrugter. Og påvirkning af gibberellinsyre signalering spillede en afgørende rolle i den såkaldte grønne revolution, som lagde fundamentet for de moderne højtydende sorter af majs, hvede og ris."

Forbedre planterne
Men det vides endnu ikke, hvordan gibberellinsyre leveres gennem plantevæv, og hvor det samler sig under planternes vækst og udvikling.

"Vores mål med projektet er derfor at udføre den første detaljerede undersøgelse af de mekanismer, der transporterer gibberellinsyre og afdække den fysiologiske rolle af dette under plantens udvikling. Denne viden kan gøre det muligt at styre leveringen af gibberellinsyre i planter, og vi tror, at det har potentiale til at generere en ny grøn revolution, hvor planternes egenskaber bliver forbedret endnu mere," siger Hussam Hassan Nour-Eldin.

Teamet har allerede opdaget et hidtil ukendt protein, der transporterer gibberellinsyre, og forskerholdet forventer, at kunne nå meget længere ved at kombinere deres unikke ekspertise inden for transport, hormoner og membranproteiner i planter. Deres arbejde vil omfatte elektrofysiologi og massespektrometri baseret in vitro transport assays, røntgenkrystallografi og udviklingsgenetik og in vivo transport assays under anvendelse af fluorescens-mærkede gibberellinsyre.

Hussam Hassan Nour-Eldin leder holdet, som omfatter Eilon Shani fra Tel Aviv University i Israel og Toshimitsu Kawate fra Cornell University i USA. Titlen på projektet er ‘Hormone delivery in plants: mechanisms and physiological roles of gibberellic acid transporters’.

Lektor Hussam Hassan Nour-Eldin
Institut for Plante- og Miljøvidenskab