7. oktober 2013

Hussam Nour-Eldin medlem af Videnskabernes Selskabs Unge Akademi

Udnævnelse

Vi er stolte over at kunne meddele, at Hussam Nour-Eldin, Lektor ved DynaMo, er blevet udvalgt som et af årets otte nye medlemmer af det prestigefyldte Unge Akademi under Videnskabernes Selskab.

Det nyvalgte medlem af Det Unge Akademi under Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Lektor Hussam Nour-Eldin, forsker inden for molekylær plantebiologi og proteinkemi. Ved at kombinere sine kompetencer inden for plantetransportbiologi, proteinbiokemi og mikroskopi ønsker han at afdække dynamiske molekylære mekanismer for, hvorledes planter laver deres forsvarsmekanismer og tilpasser dem de stadigt skiftende påvirkninger fra miljø og fjender.

Hussam fik sin ph.d.-grad i biologi og bioteknologi ved Københavns Universitet i  2007. Han fortsatte samme sted som postdoc frem til 2010. I perioden 2010-12 var han ansat som forsker ved San Diego Center for Algae Biotechnology, University of California San Diego, USA, under ledelse af Professor Steve Mayfield. I april 2012 vendte han tilbage til Københavns Universitet til en stilling som lektor ved DynaMo, Grundforskningscenter for Dynamiske Molekylære Interaktioner. På DynaMo står Hussam for forskningen i glukosinolattransportere og deres regulering. Hussam er forfatter til13 publikationer (2 patentansøgninger, 1 bogkapitel og 10 artikler i internationale  tidsskrifter, inklusive i Nature og Plant Cell).

Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab blev stiftet i 1742 og har HM Dronning Margrethe som protektor. Selskabet virker for at styrke videnskabens stilling i Danmark og for at fremme tværvidenskabelig forståelse.

Det Unge Akademi blev oprettet af Videnskaberned Selskab i 2011. Det er en uafhængig platform for unge forskere inden for alle videnskabsgrene og dermed en nyoprettet institution i dansk videnskab. Formålet med Det Unge Akademi er at styrke grundforskning og den tværfaglige udveksling, bygge bro mellem videnskab og samfund - og give nogle af landets dygtigste unge forskere en stemme i offentligheden. Hvert år optages der kun otte nye medlemmer, og i år var lektor Hussam Nour-Eldin blandt de udvalgte.

Medlemmerne tildeles et femårigt medlemskab.